zondag 22 mei 2016

Zelluf doen: waspoeder

Omdat mijn huid regelmatig reageert op allerlei stofjes in wasmiddel/bodylotion/shampoo/etc.
Omdat ik graag natuurlijkere produkten gebruik.
Omdat het leuk is om te doen.
Omdat het beter is voor de natuur.
Omdat het goedkoper is (hoewel dat een beetje afhangt van wat je normaal koopt en welke ingredienten je nu kiest).
Hoe dan ook ik maak steeds meer dingen zelf.

Deze keer maak ik waspoeder.
Het was voor mij nieuw, vloeibaar maakte ik al eerder maar poeder is makkelijker (ja nog makkelijker) en het schijnt beter voor je machine te zijn. 
Verder wordt poeder niet ranzig en dat risico loop je met vloeibaar wel.

Goed wat hebben we nodig:
Zeep, ik gebruikte deze keer Dr Bronners lavendel zeep, maar je kunt ook Marseille zeep nemen of iets anders wat je lekker vind. Mijn blok was trouwens 140 gram.
200 gram Fijne soda (zak van Driehoek) 
200 gram Baking soda/zuiveringszout
200 gram Epsomzout/bitterzout

Eerst rasp je de zeep, dit kan in de keukenmachine of gewoon op de hand met een rasp.
Probeer zo fijn mogelijk te werken want hoe fijner hoe beter het oplost.
Vervolgens gaat de zeep met de andere ingredienten in een pot, goed door elkaar roeren/husselen en klaar ben je!

Gebruik je zeep zonder geur of vind je de geur niet sterk genoeg dan kun je nog een etherische olie toevoegen zoals lavendel of tea tree of citroen. 
Teatree werkt ook desinfecterend trouwens.



Nog wat extra informatie:
Veel recepten op internet gebruiken Borax.
Borax is nogal lastig te verkrijgen en is omstreden, google er gerust op.
De slechte verkrijgbaarheid heeft overigens ook te maken met de gevaren van borax.
Hoe dan ook ik gebruik het niet aangezien ik graag een veilig en natuurlijk wasmiddel wil en tja daar hoort borax niet in thuis.
Ik heb ook een ander recept geprobeerd...hierin ging oa citroenzuur en ik had soda die wat grover was (wat je veel vind in de supermarkt).
Nadeel van die soda is dat het nogal snel vochtig is en als je daar dan citroenzuur bij doet......het was een zeer spannend experiment waarbij een soort levende brij ontstond die ijs en ijskoud werd.
Let dus goed op en neem voor de zekerheid geen citroenzuur en fijne soda ipv de grove kristallen.

Volgende keer in Zelluf doen......vloerzeep voor hout/laminaat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten